piatok 28. apríla 2017

9.mesiac

Pre mňa alfou-omegou v Montessori je pozorovanie vlastného dieťaťa a reagovať na jej  senzitívne obdobia. A tak sa viac snažím Oli pozorovať, a tým pádom prispôsobiť sa jej tempu a potrebám. Podľa toho prebieha náš deň, pripravujem aktivity, alebo spontánne niečo robíme.  Ona sama mi ukáže, čo, kedy, kde a ako. Ja ju v tomto doprevádza mi a pomáham jej rozvíjať sa v tomto, čo práve potrebuje.
Vnímam to niekedy, ako by sme opustili čas a priestor, v ktorom sú všetci ostatní. Niektorí možno uponáhľaní, v strese, strachu, napätí... možno sa niektorí majú fajn..
My si tak plávame v našom čase a priestore, nechávame sa viesť našou dcérou, sme absolútne vtiahnutí do jej sveta ale popri tom máme priestor aj na sebarealizáciu​, našťastie. Napätie u nás je iba v elektrických zástrčkách. Hm, znie to tak, že sme až nadštandardne spokojní. Ako sa sprieva v jednej pesničke: ,, jaký si to uděláš, takový to máš.." (Chinaski)

Senzitívne obdobie - pohyb 

Olívia sa rozplazila. Skúma, objavuje, odplazí sa, kam chce a kam potrebuje. Rozumie slovu ,,poď, kde je mama", nájde ma, keď na ňu volám z niektorej miestnosti.


Má to šťastie, že v dome nemáme zatiaľ dvere. Ale myslím, že aj keby sme mali, ostanú v tomto jej období otvorené. Je úžasné sledovať, ako ona sleduje svet okolo seba. Ako sa ujisťuje, že tam kam ide, je presne to, čo tam bolo aj včera. 
Má svoje denné trasy, ktoré absolvuje, uspokojí tým svoju potrebu a začne sa venovať niečomu inému. 
Mária Montessori tvrdí, že: ,,Dieťa sa rozvíja svojím nasadením a úsilím. ... Aj pohyb, resp. fyzická činnosť, je základnou podmienkou intelektuálneho rastu, ktorý je ďalej závislý na vnemoch z vonkajšieho sveta. Pomocou pohybu prichádzame do styku s vonkajšou realitou a to nám umožňuje rozvoj abstraktných koncepcií." 
Počasie bolo v apríli divoké. Našťastie v tomto čase otvárali kurz plávania pre detičky. Takže sme mali zmenu v tomto upršanom období. Odporúčame všetkými desiatimi, ak aj vaše dieťa má rado vodu ako naša ,,žabka,,


Ruka

Práca s rukami je pre dieťa neodmysliteľnou súčasťou jeho vývoja. Aj Mária Montessori píše: ,,Ľudská ruka umožňuje nielen rozumu, aby sa prejavil navonok, aké umožňuje celej bytosti vstupovať do celej rady špecifických vzťahov s okolím.... Človek sa zmocňuje svojho okolia prostredníctvom svojich rúk."
Preto ,,nechaj to, nechytaj to, nerob, ..." v montessori princípoch neexistuje. Všetci si uvedomujeme, že nie vždy je to ľahké, ale snažme sa nájsť cestu, spôsob a v sebe tú trpezlivosť,  a sprevádzajme dieťa pri jeho objavovanie sveta rukami.
Olivka začala tlieskať, ťapkať ručičkami. Nemala som dovtedy predstavu aký ,,zázrak,, to je, keď sa to naučí. Dovtedy to bola samozrejmosť, že deti tlieskajú. Je to pre dieťa ďalší posun vpred. Pre dospelého tak banálne, ale pre dieťa veľký pokrok. 
Takže, ak vie ťapkať a počuje ten zvuk svojich rúk, je pripravená na búchanie dvoma predmetmi o seba. Naučila sa rozumieť slovám: ,,urob buchy-buch, urob hrky- hrk." Už minulý mesiac sme mali dve drevené paličky, sedeli pred zrkadlom a robili ťuky-ťuk. A tak sme sa tomu venovali, hrali sa pred zrkadlom, opakovali a dnes si už sama vyberie z košíka a objavuje zvuky. Jednak búcha o seba a jednak o zem, hrkoce si a má z toho radosť.


V košíku má vždy po dve veci: kovové lyžičky, kinderka s rolničkou, priesvitné fľaštičky naplnené ryžou a farebnými zažehlovacími korálkami a v druhej bola fazuľka, plastové lyžičky z UM, nádobky od vitamínov, v ktorých sú škarupinky od pistácií. Ešte zaobstaráme paličky alebo niečo drevené.

Senzitívne obdobie - vyťahovanie

To Oli baví stále. To čo sme robili minulý mesiac, ju neomrzelo. Pridala som pár ďalší aktivít. 


Hru s loptičkami a plechom sme skúšali v siedmom mesiaci, ale nemali sme ani toľko loptičiek a ani úchop Oli nebol taký silný a pevný, aby vytiahla jednou rukou loptičku. A loptičky sme kade-tade nnazbierali a už to ide ako po masle. Jedna miska je voľná, aby si mohla plech otáčať alebo len tak ho šúchať o koberec. Ďalší zvuk objavený. 
Na druhom obrázku je nižšia krabička, do ktorej som urobila otvori podľa drevených kociek, na ktorých sú zvieratá. Môžete použiť aj domino kocky. Oli si rada obzerá veci z jednej strany, z druhej strany, pretáča, skúma. 
A na slamky som použila drevený stojan zo Sika. Poprepletala som tam slamky. Ale pri Oli nemám šancu jej to tam znova nastrkať, lebo stále ťahá a ťahá jednu za druhou. Slamky sú u nás top.
Vyťahovanie má aj inú podobu. Sprevádzam ju pri vyťahovaní krúžkov. Sú veľké a ľahké, dobre sa vyťahujú. A potom máme 30 ročné drevené hračky- rozkladačky (drevená palička s menšími časťami tvoriace celok)


Senzitívne obdobie - pučenie

Oli láka mliaždenie jedla. A taktiež vidí, že dosť času som kuchyni, takže chce byť so mnou. Ešte nestojí, takže využívame zatiaľ vyššiu stoličku.


Pripravili sme jej želatínu, zbierala i uvarenú ryžu zo stola a cibuľa sa jej tiež páčila. Skúsila aj cestovinu, či strúhané jablko. 

Na záver...

Ďakujeme, že nás čítate. Čísla sú vysoké, aj keď občas by nás potešil nejaký komentár. 
Ak vám je teda náš blog sympatický, jeho obsah predovšetkým je pre vás a vaše ratolesti užitočný, alebo ste na ňom našli iné pozitívum, môžete zaň zahlasovať v súťaži ,,Blogger roka"




Želáme vám príjemné chvíle so svojimi milovanými.
Oli, mamina a tatino




9 komentárov:

  1. Kazdy mesiac sledujeme vase pokroky, Oli je cim dalej sikovnejsia. Super 😉

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujeme, teší nás váš záujem. Áno, Oli je úžasná. Uvidíme čo prinesie čas. Nech sa vám darí.

      Odstrániť
    2. Dobry den. Prosim vas, neostal vam ten stojan na slamky?

      Odstrániť
  2. Odpovede
    1. Ďakujeme. Dúfam že sme ,, užitoční,, aj pre iné rodiny, ktoré sa snažia ísť v Montessori princípoch. Nech sa vám darí.

      Odstrániť
  3. Aj ja sledujem váš blog, pretože mám 8, čoskoro už 9 mesačné bábätko. Tak si sledujem viacero 'Montessori' blogov,inšpirujem sa, pospájam,vyberiem čo sa nám hodí a aplikujem��. Som Vám veľmi vďačná za to, že sa o svoje skúsenosti delite aj s inými rodičmi. Rozhodne je to veľmi užitočné a nápomocné. Zaujala ma vaša vysoká detská stolička�� Čo to je? Myslím model, výrobca, či je to handmade?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujeme za váš ohlas a pozornosť.
      Stolička je podarúnok. Len v IKEA som dokupila vsádku do jedalenskej stoličky. Dá sa to celé rozložiť na malinký stôl a stoličku. Keď si zadáte do Google drevená jedálenská stolička vyhodí vám podobné typy.
      Nech sa vám darí.

      Odstrániť