štvrtok 28. apríla 2022

Oliverko 20-24 mesiac

Cvičenia praktického života

Oliverko začiatkom 20-teho mesiaca našiel záujem v aktivitách PRESÝPANIE a PRELIEVANIE.  Samozrejme precvičuje aj úchop drobných predmetov dvoma/troma prstami. To nemožno nahradiť presýpaním/prelievaním a naberaním. Malo by to byť vyvážené a týmto trom aktivitám treba pozornosť venovať rovnako a dostatočne dlho. Jedným trénuje pršteky na úchop písacej potreby, druhým zápästie až po rameno, aby celá ruka mala silu hýbať sa počas písania. A nielen to. Aby ,,vládala" pri rôznych činnostiach v bežnom živote. Aj preto sa tieto aktivity nazývajú ,,Cvičenia praktického života"

Presýpanie

O presýpaní a prelievaní som písala pred rokmi, keď bola v tejto fáze Olivka. Montessori s Oli: Presýpanie a prelievanie Vtedy som ich nazvala tréningové, dnes už troška profesionálnejšie ako Cvičenia bežného života. Z praxe mi vychádza, že pre dieťa sú tieto aktivity zaujímavé už vtedy, keď prichádzajú prvé pokusy o samostatné jedenie s lyžicou alebo už samé lyžicou je. Samozrejme pri týchto činnostiach je potrebné brať do úvahy temperament dieťaťa, jeho orálnu potrebu - dávať predmety do úst, ale i vaše nastavenie.

Presýpanie  Presýpanie    

Veci, ktoré využijeme na prekladanie prstami a presýpame, by nemalo dieťa poznať ako potravinu na jedenie. U nás sa osvedčili:
- drevené menšie korálky, 
- pohánka (celá, nie polená, lebo z tej sa práši), 
- škrupinky z pistácií
- gaštany
- tekvicové semiačka
- sklenené guličky
- dekoračné kamienky
Aktivity ponúkame postupne: naberanie lyžicou z misky do miska, potom z misky do pohára. 

Môže sa stať, že sa dieťa rýchlo nabaží prekladania lyžicou a začne presýpať. Je to v poriadku.  Ponúkame aktivity na presýpanie z misky do misky, neskôr z pohára do pohára. Nádoby a poháre môžu mať rôzny tvar, s uškom či bez uška. 

Myslime na to, že je vhodné aktivitu najprv dieťaťu ukázať z jeho perspektívy. Teda buď stojíme vedľa neho a predvedieme mu, ako bude vykonávať aktivitu, alebo ešte lepšie, je tieňovanie. Teda stojíme za jeho chrbtom a naše ruky akoby boli jeho rukami. Osvojme si tieňovanie aj pri ukazovaní iných činností. Vyhneme sa tak tomu, že dieťa nebude rozumieť, urobí činnosť inak alebo sa mu nepodarí urobiť, čo vedie k jeho i našej frustrácii z činnosti. A my to možno uzavriete s tým, že ešte asi nie je pripravené. Čo je škoda. 

Prelievanie

Záujem o prelievanie môžete badať napríklad pri kúpaní, alebo keď dieťa preleje svoje pitie do vášho pohára 😀 Akonáhle som spozorovala, že už je to tu, vo voľnej chvíli som mu nachystala tácku, džbánik a malý pohárik. Do džbána dáme len toľko vody, aby dieťa neprelialo. K dispozícii má aj handričku, aby poutieralo rozliate. 

Neskôr Oliverkovi na vodné hry poslúžil (a stále slúži) malý stolček, do ktorého je zapustený lavór. Spočiatku si tam umýval ruky, teraz sa tam polhodinu zabáva. 
Veľmi efektná je hra s penou. Táto aktivita zabaví aj staršieho súrodenca, ktorý rád bude pre toho menšieho súrodenca penu vyrábať. Alebo môžete to poňať sofistikovanejšie a prať ručne. Spodné prádlo, ponožky či vreckovky? 
Potrebujeme na to ručný šľahač, tuhé mydlo, strúhadlo, misku a handričku. Tak ako to vidíte na fotke, je to nachystané stále. Deťom predvedieme najprv postup:
1. Nastrúhame si trocha mydla
2. otvoríme šľahač  a dáme doň za pohár vody, resp. po určitú risku (a tu si uvedomujem, že dcéra dáva vodu z umývadla, ale pre menšie deti je fajn nachystať pohárik, aby ho naplnili a vyliali do šľahača)
3. Vysypeme mydlo do vody v šľahači
4. Šľahač zavrieme a točíme. Tu treba ukázať pomaly ako ten šľahač držať správne. 
5. Otvoríme šľahač a zábava pokračuje vyberaním peny, púšťaním ju do vody alebo samotným praním. 

montessori v kúpelni   

Aktivity bežného života

Ak dieťa nebavia hračky, alebo sa pri nich len nakrátko zabaví, najlacnejší a najefektívnejší spôsob trávenia času s dieťaťom, je spolupracovať na domácich prácach. Hravo, nenútene a uvoľnene má dieťa túžbu/potrebu napodobňovať nás, vyskúšať si obyčajné činnosti, ktoré sú pre neho neobyčajné. Ruka je nástrojom ducha, prácou rúk sa rozvíja inteligencia, cez ruky sa dopracuje k samostatnosti a neskôr k nezávislosti.

Nezabúdajme na niekoľko faktorov:
- zapojením dieťaťa do činnosti sa čas činnosti predĺži, takže najprv zvážte, koľko času si na danú činnosť môžete vyhradiť,
- v mysli si premyslite kroky činnosti, ktorá by mala mať začiatok i koniec
- dopredu si môžete nachystať nejaké pomôcky
- pri práci používajte jednoduché vety, popisujte jasne a stručne predmety a činnosti, vyhýbajte sa negativizmu (nepatrí, nebudeš, nevieš, nevylej, nevysyp, ty si na to ešte malý...)
- trpezlivosť. Dieťa činnosť na prvýkrát možno nedokončí. Ale pravidelným zapojením do činnosti sa bude zlepšovať jeho trpezlivosť, pozornosť, zručnosti...A tak isto sa bude zlepšovať naša trpezlivosť, prístup, komunikácia. Pracujeme i na svojej sebareflexii - dieťa nám nastaví zrkadlo (čo som urobila dobre, čo môžem zlepšiť?) 

Príprava polievky - ako zapojiť dieťa

- všetko si spolu nachystáme na kuchynskú linku: hrniec, misky, zeleninu, korenie
- do vrchnákov si nachystáme požadované množstvo korenia, ktoré dieťa vysype do hrnca
- šúpeme zeleninu do misky (šupky sú v miske)
- krájame zeleninu do misky alebo celú zeleninu dávame do hrnca
- do malej odmerky s uškom naberáme vodu, dieťa ju leje do hrnca
- šupky z misky dieťa vyhadzuje do bio koša
- umyjeme spolu misky
Aby Oliverko zvládol celý tento postup, trvalo to asi dva mesiace, pričom zapájal sa raz do týždňa.

   

Zapaľovanie sviečky

Spočiatku to bola jednomyseľná aktivita - sfukovanie sviečky. Dookola som sviečku zapaľovala a on trénoval sfukovanie. Je to jeden z prvých oromotorických cvikov pre najmladšie deti. T.z. trénovanie rečového aparátu pre neskoršiu správnu výslovnosť hlások. 
V súčasnosti to berieme ako celý proces, ktorý ho naozaj baví. Pre neho je to zábava, pri ktorej sa učí poriadku, byť starostlivý a všímavý k svojmu okoliu, k estetickému cíteniu. Aktivita pozostáva s nasledovných krokov:
1. umytie stolíka: na hubku mu urobím penu. Deti majú radi penu, bublinky a vodu. Budú chcieť tak umývať všetky stoly a zrkadlá v domácnosti, to vám zaručujem.
2. aranžovanie prestierania, podložky pod sviečku
3. zapaľovanie: túto úlohu môže prevziať aj straší súrodenec, ktorý sa tak učí zodpovednému a  opatrnému zaobchádzaniu s ohňom. 

 Zapaľovanie sviečky

Aktivity z poličky

Oliverko sa nielen zapája do činností v domácnosti, ale venuje, aj keď nakrátko, pozornosť hračkám v izbičke. 

1. Vkladačky - u Oliverka nemajú moc úspech. Ponúkla som mu jednu zo základných s geomotrickými tvarmi. Neskôr som mu dala ,,vkladačku" so 4-mi obrázkami. Ak má dosku, kde je veľa obrázkov, vyberie si len štyri. Preto myslime na to, že menej je viac. 
U najmenších detí volíme s dlaňovým úchopom, neskôr s prstovým - pinzetovým úchopom, nakoniec bez úchopu.
Rozvíjajú teda daný úchop, koordináciu ruka-oči, priestorové myslenie, rozlišovanie tvarov, trpezlivosť, schopnosť dokončiť si prácu.
2. Krájanie - suchý zips, rozoberanie a deti idú jednoducho k sebe. Nepoznám dieťa, ktoré by odmietlo aktivitu, kde môže niečo rozobrať a je v tom suchý zips. Množstvo aktivít sa dá urobiť doma. 
Nejaký tip nájdete aj na Montessori s Oli Facebook 
3. Geoboard - to je pomôcka, ktorú využijeme u najmenších dvojročných až po predškolákov. Trúfnem si povedať, že aj prváčik či druháčik si môže troška potrénovať na ňom prsty. 
Trénuje sa ním jemná motorika, trpezlivosť, koordinácia ruka -oko, najprv práca podľa predlohy (dodržanie pravidiel) a neskôr abstraktné myslenie pri vytváraní vlastných obrazcov. Dokonca matematické využitie. Za mňa širokospektrálna pomôcka, ktorá sa nedáva preč z domácnosti dlhé roky.
4. Navliekanie tvarov - takéto hračky sú spočiatku dobré na rozoberanie. Povedzme si úprimne, deti najprv skúšajú, ako veci rozobrať na malé kúsky. Neskôr, keď sa viac prejaví zmysel pre poriadok a systém, skladačky tohto typu aj zložia naspäť. Nechajme deti samé skúšať, avšak u niektorých detí sa môže prejaviť frustrácia z veľkého množstva kúskov a neúspechu zložiť to. Preto odporúčam vo vhodnej chvíli ukázať dieťaťu ako hračku poskladať. Keď chce už samo, nechajme mu z každého jeden kus na mieste, aby videlo, kam to patrí. Neskôr, keď bude mať viac skúseností, nechajme, aby opäť skúšalo samo a opravilo svoju chybu, keď ju zistí. 
Opäť hračka na rozvoj jemnej motoriky, koordinácie ruka-oko, trpezlivosti, pozornosti i logického myslenia. 
5. Vyberanie predmetov - Určite to poznáte. Skrinky, šuplíky, krabičky... myslíme si, že ako môže mať senzitívne obdobie poriadku, keď všetko odvšadiaľ vyberá? Môže. Nezabudnime, že je to malý nový člen domácnosti - bádateľ. Keď má byť v domácnosti samostatný, musí vedieť, kde čo je. A ako začína zmysel pre poriadok? Tak, že mu pôjdeme príkladom. Ukážeme mu ho názorne, spolu sa pokúsime veci upratať, pričom dookola budeme používať frázy, ktoré smerujú k poriadku (sem patrí, tu má miesto), vyhneme sa negatívam (nesmieš, nechaj, nie, na to si malý) a v neposlednom rade hľadáme alternatívu, ako mu vyťahovanie a skúmanie predmetov dovolíme. Prvá možnosť je v rámci zapájania sa do prác v domácnosti, kedy spolu (a to slovo spolu môžeme aj prízvukovať) budeme zisťovať, kde sa čo nachádza, ak dieťa o to má záujem. Druhá možnosť sú senzorické košíky, krabičky, tašky, vrecká... kde dáme veci a dieťa ich vyťahuje, skúma a vy im priraďujeme pomenovanie. Je to dobrá aktivita na rozvoj slovnej zásoby.
Ja som jednoduchým spôsobom urobila náhradu za vlhčené obrúsky hneď po tom, čo som, našťastie nie celé balenie, našla povyberané po celej izbe. To mal asi rok. Baví ho to vyberať doteraz, aj v dvoch rokoch. Obrúsky som nahradila kúskami rôznych látok zo starého oblečenia. 
6. Matrioška - opäť hračka, ktorá uspokojí potrebu dieťaťa niečo rozoberať, resp. aj zložiť späť, aby mohlo znova rozoberať.  
Nechajme dieťa samo skúmať a skúšať, bez nášho zasahovania, tak dlho ako dieťa chce. Dokonca aj keď niečo vynechá. Pozorujme a zasahujme, až keď má s niečím ťažkosti. že dôjde k frustrácii (záleží od temperantu dieťaťa) z veľkého množstva častí a neschopnosti poskladať to. Preto pri ďalšom pokuse, keď dieťa siahne po tejto hračke, to len rozoberie a viac ho nebude zaujímať. Preto môžeme postupovať systematicky. Najprv ho nechať preskúmať a následne mu ukázať SHOW. 




SHOW

Ide o prezentáciu ako s hračkou/ pomôckou/aktivitou pracovať, aby to bolo pre dieťa zrozumiteľné a zvládnuteľné. Pomalými pohybmi rúk bez slov, ukazujeme jednotlivé kroky, ktoré vedú ku zvládnutiu aktivity do úspešného konca. Môžeme ju ukázať hneď pri prvom kontakte s hračkou/pomôckou/aktivitou. Iné nám dovoľujú spočiatku nechať dieťa samo skúmať a skúšať, tak dlho ako dieťa chce. Pozorujeme a zasahujeme, až keď má s niečím ťažkosti. Nezasahujeme, ani keď niečo vynechá. Čakáme, či chybu nájde samo a opraví sa. 

Prezentácia



Poznávanie farieb

Ani som sa nenazdala, a mesiac pred druhým rokom som odpozorovala, že Oliverko začína rozlišovať farby a triedi ich. Bolo to pri autíčkach s garážami (obr. 1), pričom som mu ani neukazovala, že červené patrí do červenej garáže, atď. Prišiel na to sám. Spočiatku zaradil farebne dve autá, čo som si najprv  myslela, že je to náhoda. Na ďalší raz opäť dve a do týždňa už sme rozšírili repertoár aktivít na triedenie farieb 😀 

Sú to aktivity, ktoré si vieme doma vyrobiť. Netreba hneď nakúpiť hračky ,,na farby". Na rozlišovanie základných farieb, i tých ďalších, si spočiatku vie dieťa precvičovať aj na doma vyrobených aktivitách.  Postupne budú pribúdať ďalšie a ďalšie farby, takže treba využiť, čo máme doma, resp. dokúpiť nejaké maličkosti. Aktivity by mali byť jednoduché s malým počtom častí, ale i rozmanité na precvičenie úchopu a práce s rukami - vkladanie, prekladanie, navliekanie...
3. Ukladanie filcových srdiečok do misiek
4. Zapichovanie, vkladanie paličiek do krabičky
5. Navliekanie veľkých korálok
6. Ukladanie plastelínových guliek do vrchnáčikov (použiť možno lyžičku na prekladanie)
7.Prikladanie farebných magnetov na príslušný farebný papier
8. Triedenie vecí do krabičky (rôzny materiál - drevená kocka, pom-pom, vrchnáčik z fľaše)



Montessori farby

Prekvapenie

V poličke nesmú chýbať aktivity, ktoré v sebe skrývajú prekvapenie. 

Využívame na to: 
- malé kozmetické tašky, 
- vyradené peňaženky 
- drevené krabičky s otváraním rôzneho druhu, neskôr so zámkom a kľúčom
- šraubovacie tégliky od krému 
- vrecko zaviazané stuhou, šnúrkou od topánok,
- vrecko na gombík či suchý zips
Vďaka týmto prekvapeniam si deti vedia precvičiť jemnú motoriku a  rôzne tipy otvárania. 
Vec, ktorá slúži ako prekvapenie sa nemení. T.z. že ak je v taštičke maľovaný kamienok, bude tam stále, o mesiac aj o dva. V krabičke je stále macko atď... Učí ich to istote - ,kam si to uložím, tam to mám´ a dôvere - ,to, čo si tam uložím existuje, aj keď to nevidím. Kedykoľvek sa môžem presvedčiť, že je to tam´.

Hra na prekvapenie

Verím, že tento vás tento článok inšpiroval na rôzne činnosti s drobcom, dozvedeli ste sa niečo nové, alebo vás motivoval k zmene u vás doma.  
A už píšem pre vás ďalší článok o tom, ako sme s farbami a s inými zručnosťami pokročili . 

Ďakujem, že nás sledujete aj na FB - Montessori s Oli. 

Mamina, tatino, Oli a Oli.




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára