sobota 17. marca 2018

Presýpanie a prelievanie

Tréningové aktivity

Ide o tzv. presýpanie a prelievanie. Nazvala som ich tréningové, lebo dieťa pripravujú na činnosti, ktoré bude vykonávať v bežnom živote, v bežnej praxi.
Sú to aktivity, ktoré rozvíjajú jemnú motoriku, koordináciu oko-ruka, sústredenie, ale i zmysli. Aktivity, ktoré môže dieťa robiť pri vás na kuchynskej linke (aj vďaka učiacej veži), keď sa nechce alebo sa nemôže zapojiť do vašej činnosti. 

V 13. mesiaci som ponúkla Oli suché suroviny len na skúšku. Raz za týždeň-dva sme si vytiahli lavór a voľačo skúšali. Potom chvíľu nič a postupne záujem o presýpanie predsa len prišiel.  Avšak prišli aj ALE. Bola som na seminári Montessori výchova a vzdelávanie od 18-36 mesiacov. A až v tomto období by sa s tým malo začať. Druhé ALE bolo, že by sa presýpacie aktivity nemali robiť so surovinami, ktoré sa jedia. Čo sa týka veku, v akom zaradiť presýpacie aktivity, si každý rodič musí sám uvážiť, kedy je dieťa pripravené.
Čo sa týka tých surovín, dáva to logiku. Dieťa si vytvára spojitosti. Keď vníma fazuľu či ryžu ako jedlo, ťažko sa mu bude chápať - teraz to jem a inokedy sa s tým ,,hrám". Zažila som to na vlastnej koži, keď chlapec na Montessori herničkách nechcel surovú ryžu presýpať, ale jesť. Matka bola nervózna, tak som to musela odložiť. Samozrejme sú výnimky deti, ktoré to tak neriešia. 
Olívia nemala potrebu nič dávať do úst, koštovať a hltať. Ale mám kamarátky, ktoré si netrúfajú, lebo ich deti zjedia čokoľvek.
A možno to nejako súvisí aj s tým, aký vzťah majú dané deti k jedlu. Ale to by boli špekulácie a dlhé úvahy. Takže ak presýpať, tak niečo, čo neslúži ako jedlo. A fazuľu s ryžou si spoločne uvariť. 
Na presýpanie použite korálky (nekonečné množstvo druhov), pom-pom, kamienky, drobné gombíky...

Presýpanie predchádza prelievaniu

Všetko má svoju postupnosť. Od jednoduchých činností po zložitejšie. Spočiatku to ani presýpanie nie je. Je to skôr pinzetový úchop (palec-ukazovák) a predkladanie z misky do misky. Nebojte sa použiť sklenenú misku. Cinknutie bude pre dieťa zaujímavé. Nasledujúca postupnosť: miska-pohárik, pohárik-pohárik, alebo hádzať len do nejakého otvoru, či nejakej fľaštičky...
Potom pridať naberačku. Takže ešte stále to nie je presýpanie, ale naberanie a prenášanie. Naberačky z umelého mlieka sa mi neosvedčili. Ale vyskúšajte. My máme naberačku z detského riadika. Guľatá rúčka a pekne zaguľatená naberačka. 


A zase naberanie z miska-miska, miska-pohárik.... neskôr môžte vymeniť naberačku za lyžičku. Dieťaťu sa krásne rozhýbe zápästie. Aj vďaka tréningu, Oli začala používať lyžičku a vydličku pri obede s radosťou.
Keď už obratne používa naberačku (lyžicu), môžete prejsť konečne k presýpaniu. Opäť z misky do misky, z pohára do misky, vysýpanie len z nejakých fľaštičiek, z misky do pohára, z pohára do pohára...
Olívia má aktuálne písania článku 18+, tréningové aktivity na presýpanie a prelievanie máme zvládnuté. Teda aktivitu na presýpanie jej už neponúkam a v prelievaní sa realizuje počas kúpania. Nadobudnuté zručnosti už zúročujeme v bežnom živote.
Na obrázkoch môžete vidieť tréningové aktivity, ale aj iné aktivity, ktoré sa dajú robiť v učiacej veži.
Mimochodom učiaca veža je dobrá vec.  




Pozorujte, načúvajte a sprevádzajte svoje dieťa. Užívajte si spoločné chvíle. 
Oli, mamina a tatino





Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára