piatok 30. decembra 2016

Monte vs. klasická detská izba

Správna poznámka?

Jedna mamina chcela inšpiráciu, ako vytvoriť izbu pre dieťa v Montessori duchu, štýle. Tak druhé maminy dávali rady a typy, čo tam nesmie chýbať, ako mať nábytok uložený, iné ponúkali hračky... Jedna mamina však napísala: ,,V čom je Montessori izba iná?"
Nedávam vám presný návod, len vás chcem povzbudiť, možno odľahčiť vaše rozmýšľanie a ponúknuť aj iný
pohľad na ,,problém,,.

Ako vnímate a myslíte 

Myslíte na to, že každý jeden človek je originál a teda i jeho vnímanie sveta i života je iné. Charakter, fantázia, potreby, vkus, financie, čas... To všetko ovplyvňuje, ako budeme bývať, ako bude zariadený náš domov, a teda i detská izba. 
Myslím si, že inšpirovať sa je fajn, ale buďte originálny a poskytnite jedinečný priestor pre svoje dieťa.
Spoločné by malo byť predovšetkým to, že izbu vytvoríte s láskou, radosťou a chuťou (zlepšovať ho, meniť seba i daný priestor)
Nechajte sa viesť svojou intuíciou. Dieťa i čas vám ukážu, či ste správne urobili dané kroky. 

Záchytné body

Zrkadlo, mobil, prírodné prvky, koberček na hranie, posteľ na zemi...To vidím na každom obrázku. Ale čo je väčšia podstata? 
Originalita a vloženie svojho úsilia? 
Aby izba spĺňala kritériá, pridŕžala som sa nejakých kritérií, ktoré sú pre mňa i pre Montessori princíp, základné a dôležité.
Navzájom súvisia, dopĺňajú sa a takto si ich vysvetľujem.
- pripravené prostredie: Detská izba je tu pre dieťa. Má byť pre neho funkčná a prispôsobená veku.
Priestor mu dáva možnosti, môže sa v ňom rozvíjať a zažívať v ňom úspech, cítiť sa isté, že je ,,pánom,, svojho priestoru, pretože vie, že si pomôže a poradí aj sám. Samozrejme, aby nadobudlo tieto pocity, mali by sme ho k nim sprevádzať.
- jednoduchosť: vraví sa, že v jednoduchosti je krása. Tu to platí dvojnásobne. Jednoduchý nábytok, pomôcky, doplnky, ktoré zabezpečia, že dieťa má dosah na svoje veci. Je v nich prehľad a ľahko sa dajú upratať.
- účelnosť: každá vec, ktorá sa nachádza v izbe by mala mať svoje opodstatnenie. Pre dieťa, nie rodiča. Príklad: vyššia skriňa na oblečenie je účelná pre vás, pretože dieťa ju nedočiahne otvoriť, oblečenie je na vrchných poličkách či vysoko zavesené, teda nehrozí rozhádzanie. Tým pádom dieťa nemá možnosť získať zručnosti ukladať, vyberať a rozhodovať o oblečení. 
Ďalším príkladom sú poličky vysoko na stene. Prečo? Aby dieťa nezhodilo, čo tam je. Je to účel pre dospelého. Dieťa potrebuje veci v úrovni očí, poprípade tak, aby zo schodika na ne dočiahlo. Môže tam utrieť prach, kedykoľvek si vziať, čo odtiaľ potrebuje, atď. 
Prebalovací pult. Pre koho je účelný? U nás spočiatku používaný, ale postupne menej a menej. 80% prebaľovania, obliekania, pred kúpaním, po kúpaní, ... sme na koberci, na ktorom je deka, či niečo hrubé, aby malej nebola zima od zeme. 
Kreslo alebo iný kus ,,dospeláckeho,, nábytku by som nedávala do izby dieťaťa. 
dostupnosť: čokoľvek má dieťa v izbe, by malo byť pre neho dostupné. Preto to tam má, však? Čo nechceme, aby dieťa chytalo či narábalo s nejakými vecami, nedávala by som to do izby. 
- zmena: môžete nachystať izbičku s najlepším úmyslom, ale čas a dieťa vám ukážu, či to funguje. Sprevádzať a sledovať dieťa je pre mňa základ. Preto, ak chcete a ste rozhodnutí, nekupujte naraz, veľa a drahé. Izba zreje a rastie s dieťaťom. 
Istoty sú pre deti veľmi dôležité. Ak budete v izbe niečo meniť, odporúčam dieťa o tom informovať, porozprávať sa pomaly a jednoducho, a popísať mu dané zmeny.  Zažite tú zmenu spolu.
zóny: môžu a nemusia byť. Ja vidím ich výhodu v tom, že do určitej miery to dáva nenásilné hranice a udržiava to poriadok. Tomu sa samozrejme dieťa naučí, ak ho budeme k nemu sprevádzať.
Zóny môžu zaistiť, že dieťa na danom mieste bude robiť to, čo má, bude sa sústrediť a nájde v nej všetko, čo potrebuje k danej činnosti. V zóne na čítanie nebude hľadať pastelky. To vytvára istoty, že má prehľad, kde sa čo nachádza. 
Istoty sú pre deti veľmi dôležité. Ak budete v izbe niečo meniť, odporúčam dieťa o tom informovať, porozprávať sa a popísať mu dané zmeny. Zažite tú zmenu spolu. Pomaly a jednoducho sa o tom porozprávajte.

Pôvodne som mala zámer, že sem vložím fotku nejakej izby na porovnanie, ale nebudem si brať na paškál a kritizovať daný nábytok v tej izbe. Cez Google cez heslo detská izba sa vám ukáže x izieb, ktoré podľa môjho názoru nespĺňajú vyššie uvedené podmienky.  
Skúste sami. 

PJÚD (to je ako keď dieťa nevie povedať r a namiesto prúd povie pjúd) 😊
ZZ (to mi pripomína včelu)
To boli začiatočné písmená vyššie uvedených kritérií.

Želáme vám veľa chuti vo vytváraní montessori izbičky. Nech vás kopne ten správny prúd a boli pracovití ako včely 😊

Oli, mamina a tatino






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára