štvrtok 1. decembra 2016

4.mesiac

Tento mesiac bol zasa iný. Pomenovala som ho ,,Sledujeme sa navzájom,,. Uvedomila som si, aké je dôležité Olíviu sledovať pri činnosti, ktorú mi považujeme za hru. Pre ňu je to však učenie a spoznávanie svojho najbližšieho okolia a jeho fungovania.

Vidím ja teba, vidíš ty mňa 

Dáva to dieťaťu istotu, že nie je samo a mám o neho záujem. Pohľadom sa uisťuje, že som nablízku, keby niečo. Neodkladám ju na hraciu plochu, aby som sa jej zbavila a mohla robiť domáce práce. Na tie mám čas, keď spí, či cez deň či večer.
Sleduje ma aj z kočára, keď nemôže spať. Stále sa na mňa díva. Učí sa ako pracujem s tvárou, ako komunikujem s ľuďmi, ako sa dívam na ňu.
Takže, ak je na hracej ploche sama, navzájom na seba vidíme. Ona pre istotu a bezpečie. A ja pre dve veci, ktoré sú pre mňa dôležité:
1. sledovať jej pokrok a tešiť sa s ňou a pochvalou ju motivovať
2. sledovať, či netreba niečo pri hre ,,doladiť,, aby sme sa vyhli frustrácie z neúspechu.
Napríklad: ak jej závesim hračku a ona sa jej len dotkne a ďalej nejaví záujem, asi je niekde chyba. Prepnem na iné miesto, je to lepšie ale dlho sa nehrá. Sledovaním zistím, že vlastne ju nechce mať zavesenú ale chce si ju držať oboma rukami. Dám jej ju dole a sme obe spokojné. Nabudúce už hračku nezavesím, ale rovno ponúknem Oli do rúk.  To by som nezistila, keby som šúpala zemiaky či žehlila.
Veď ona ich výborne používa. Dve ruky využíva, prechytáva, nevedome odhadzuje.



Senzitivne obdobie

Ak by ste sa ma pred troma mesiacmi opýtali, či môže mať 3,5 mesačné bábo senzitivne obdobie, pokrčím plecami ,,A či môže?". Som názoru, že môže do istej miery. Alebo je to príčina a účinok? Aj aj. 
Jedným z Montessori princípov je rešpektovanie daného (aktuálneho) senzitívneho obdobia. Je to doba, počas ktorej je dieťa obzvlášť citlivé a akoby pripravené pre získanie určitých zručností. Ak nie je toto obdobie využité, senzitivita zmizne.
Oli mala a zatiaľ má počas 4 mesiaca tieto obdobia:
- žužlanie
- kopanie
- svetielka
- zvuky
Vymizol by jej záujem žužlať hračky, keby sme jej v tom bránili? Zmizla by jej zručnosť oko-ruka-pusa. Nedostavila by sa príčina a účinok: Niečo je mäkké, niečo tvrdé, toto ďasnom stlačím a iné zase nie.
Ak by sme jej bránili kopať nožkami a nepodporovali ju v tom, čo by to spôsobilo? Zručnosť trafiť sa nožkou do niečoho a nezistila by, že keď kopne, niečo sa stane.
Ak by sme jej nerobili zvuky ústami, jej zručnosť s jazykom by nebola taká skvelá a nesnažila by sa napodobňovať nás. Nezisitla by, že ústami môžeme vydávať rôzne zvuky.
Aký význam majú pre Oli svetielka? Rozvíja si zručnosť sledovať a pozorovať. Zisťovať postupne, kedy sa svetielka objavia. Príčina a účinok? Musí byť tma alebo mama cvakne vypínačom.

A keď sa tak zamyslím, mala ho aj v priebehu 3 mesiaca. Udieranie do hrkotavých veci. Len vtedy mi to nedocvaklo teoreticky, ale našťastie prakticky áno. Takže som jej všade vešala rolničky a kúpila hrkálkovú reťaz.

Cunami

Tento termín ma napadol z ničoho nič. Ale myslím, že je aj trefný. Deti (aj mnohí dospelí) sa niekedy správajú ako cunami. Nastane zemetrasenie- čiže nejaká zmena vo vnímaní, klesne hladina - čiže klesne alebo sa stratí dovtedajší záujem o činnosť a príde nečakaná vlna a potom ešte jedna- čiže zrazu nastane a prejaví sa záujem o inú činnosť, ktorú horlivo, nadšene, dychtivo vykonáva. 
To isté sa stalo u Oli. Minulý mesiac som písala, že Oli ešte nemá tendenciu žužlať. Hračky len obzerala a cinkala si. Podotknem, že v kľude. O dva týždne nastalo cunami. Prestala mať záujem a zrazu všetky hračky dáva do pusky, horlivo ich žuje.


A pridala k tomu kopanie. Trepe nožičkami. Preto jej ponúkneme prekážku k nožičkám, ktorá vydáva zvuk. Rolničky, hrkálkovú reťaz či valec. Príčina a účinok. 

                   

Jedno ráno si robím bryndzovú pomazánku a všimnem si, že Oli kamsi obracia hlavu a niečo pozoruje. Svietilo slniečko a robil sa odraz od nožíka. Ona to spozorovala. Takže mamina odložila všetko nabok a utekala do kúpeľky po zrkadlo a hrali sme sa. S úžasom sledovala ako sa svetelný úkaz pohybuje po stene. 


Ďaľšie naše hračky a aktivity


 Úžasná aktivita s malým mäkkým poštárom


Vyvliekanie hrkálky z myšky


1. Lienka Touch lampa. Stlačením svietia hviezdičky a mesiac. Lidl, ale majú ich aj na nete. Hľadaj detská kampane projektorov.
2., 3. Valec s rôznymi prvkami. Celý hrká, má zrkadielko, hraciu zvučku. Mamas and papas. 
4. Céčka. Robíme reťaze, Oli ich žužle. Majú rôzny povrch, resp. tvarovanie. A neskôr ich použijeme na triedenie podľa farby, tvaru atď.
5. Hrkálkopískatkova hračka. Dobre sa s ňou manipuluje a žužle. Oceňujem šušťave čiernobiele telo, nôžky na šnúrkach sa ľakho chytajú a dieťa ľahšie zacinká. Na zavesenie.
6. Zvuková knižka. S Oli si ju často pozeráme. A púšťame zvuky zvierat.
7. Vrelo odporúčam pre bábo takýto typ kamošky či kamoša. Ruky i nohy sú pohyblivé o 360 stupňov. Takže myška môže napodobňovať dieťa či naopak. Alebo si urobíme čajový dýchanek? Každopádne robí Oli spoločnosť na hracej ploche. Dostali sme ako darček, ale môžem zistiť odkiaľ je, ak by mal niekto záujem. 

Želáme vám príjemné chvíle pri hre a pozorovaní sa navzájom. 
A využite správne cunami
Oli, mamina a tatino





2 komentáre:

  1. Dakujem za inspirativny blog.
    Chcem sa spytat kedy ste je zasvecovali tu touch me lampu s hviezdickami?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ďakujeme za váš čas pri čítaní 😉 lampičku sme zasvecovali a doteraz zasvecujeme len večer keď je v postieľke. Rada sa na ne doteraz pozerá. Už to máme taký rituál že ju zapneme keď ide spať. Je tam taký mód že sa premieňajú farby pomalým tempom, to je také uspávacie. Ešte si ponímanam, že keď ešte nechodila a bol už večer a čakala trebar keď nachystám na kúpanie kúpeľnu, som ju posadila do sedacieho vaku, dala jej lampičku a ona sledovala, potom naučila sa ju prepínať, takže ju to nachvíľu zabavilo. Ale neslúži na hranie, len ako signál že sa ide spať. Nech sa vám darí.

    OdpovedaťOdstrániť