streda 17. januára 2018

15. a 16. mesiac

Musíme mať na pamäti, že Montessori výchova (prístup) nie sú len o pomôckach a ,,hračkách". Ale je to o pripravenom prostredí, zapájaní dieťaťa do bežného života v domácnosti, vedení ho k návykom, poriadku, starostlivosti o seba či okolie. A v neposlednom rade je to prístup rodiča (rodičov), sprevádzanie a pomáhanie v zmysle ,,pomôž mi, aby som to zvládol sám". 
Skúsme sa na to pozrieť bližšie. Ponúkame náš uhol pohľadu.

Aktivity bežného života

Ako možno také malé dieťa zapojiť do chodu domácnosti? Bude chcieť? Nebude ochudobnené o hranie sa? Dieťa má byť dieťaťom, nemá pracovať... Možno vás napadajú tieto či iné myšlienky. Alebo si najradšej poriadite domácnosť, keď dieťa spí.
Samozrejme, všetko hneď naraz nejde, má to určitú postupnosť,    v závislosti od rozvoja dieťaťa. Tiež máme na pamäti: pozoruj, motivuj, sprevádzaj, málo je niekedy viac. 

Pozorujem

Dieťa v období prvých krokov, resp. keď je jeho chôdza už stabilná a cíti sa sebaisto, začne vnímať ešte intenzívnejšie dianie okolo seba. S tým súvisí aj rozvoj jazyka, resp. ono ukazuje, vy hovoríte pojmy. Stále dookola označujeme predmety, s ktorými prichádza do styku, aby malo neskôr aj abstraktnú predstavu o veciach okolo seba. Do istej miery pomôžu aj knižky s reálnymi obrázkami. Pripájame jednoduché slovesá. Otvor, zatvor, podaj, zanes a niekedy stačí: daj sem. To sú slovesá, ktoré súvisia s tým, čo radi robia. Otvárajú a zatvárajú dvierka na skrinkách v kuchyni, misky, hrnce, čokoľvek. A nosiť niečo niekam je tiež top aktivita na dlhé obdobie. 
U nás ten zlom v záujme o dianie a snahe sa zapájať (sama od seba) nastal práve v týchto mesiacoch.

Dieťa chce byť súčasťou diania, ak je pripravené a vy mu dáte príležitosti. 

U nás je jedno z motivačných fráz: AHA, POZRI. Pomôžeš mi? Dieťa sa motá okolo nôh. Podám mu niečo a poviem: ,,Zober, dáme sem, sem patrí." Opakovaním tých istých krátkych viet, slov, činností sa to postupne rozbehne. 
Naše počiatočné zapájanie sa bolo do týchto činností:
-zahadzovanie špiniek do odpadového koša
-vyberanie prádla z koša
-dávanie prádla do práčky a z práčky
-dávanie prádla do sušičky
-vykladanie príboru z umývačky
-upratať si papučky, topánky do tej istej poličky
-položiť vyzlečené oblečenie do poličky
-podať mame papuče, keď sa príde z vonku (sama chce, má ,,papučové" obdobie)
-dať do poličky hračku, keď sa s ňou nehrá 
-uložiť veci po prebaľovaní (plienka do koša určeného, vlhčené obrúsky, podložka na určené miesto)
Môžete si všimnúť, že tie činnosti majú jedno spoločné: vkladanie a vykladanie. A to sú deti v tomto období senzitívne. Takže nemusí to byť len hračka, ktorou podporíte toto senzitívne obdobie. 
Čo sa týka varenia a pečenia, niektoré deti to pri tomto baví viac, iné menej. Ja som brala spočiatku aj držanie varechy za úspech. Neskôr sme skúsili piecť z lístkového cesta. Aby mohla asistovať alebo sa aspoň pozerať, potrebovali sme učiacu vežu. Pomôcku, do ktorej sa oplatí investovať.

Sprevádzam

,,Nikdy nepomáhaj dieťaťu s niečím, o čom si myslí, že to dokáže samo." Mária Montessori.
Deti pri činnostiach len sprevádzame (ale nezabúdame pracovať s hranicami), aby sami zažili úspech, ktorý ich motivuje k opakovaniu činnosti.  
Prijmime fakt, že aj keď bude činnosť trvať o niečo dlhšie, je dôležité sa prispôsobiť tempu dieťaťa. A druhý fakt je potlačiť resp. pracovať s pocitom a vnútorným strachom, žeby sa mohlo ,,niečo" stať. Maximálne sa niečo rozbije, zašpiní, rozleje... Ale to sú záležitosti, ktoré sa dajú spoločnými silami napraviť. Sú to predovšetkým ďalšie skúsenosti ako pre vás tak hlavne pre dieťa. 
Určite máte radosť, ak stihnete niečo urobiť, kým dieťa spalo. Ale verte, že ešte krajší pocit je, keď niečo urobíte s úsmevom a radosťou spolu. Všimnite si tú iskru v očiach, keď sa cíti užitočné, dôležito, súčasťou, úspešne. 

Mnohé veci sa nedajú a nie je v našich silách vám demonštrovať cez fotky.

Keď sa naplno venujem Olívii a činnosti s ňou, fotenie ide bokom. Takže ak by som niečo v článku neobsiahla alebo vás napadne niečo iné, kľudne sa ozvite. Malá ukážka činností v detskej izbe a v kuchyni v učiacej veži. 
Mnohé popisy k fotkám nájdete na našom FB profile Montessori s Oli. 







Želáme vám krásne spoločné chvíle.
Oli, mamina a tatino

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára