Opäť sa k vám ,,prihováram"!
Vitaj Oliverko!
0-4 mesiace
Na čo sa zamerať?
Oči
Ak bol Oliver trošku dlhšie hore medzi spánkami, predkladala som mu čierno-biele knižky alebo jednoduchý obrázok čierno-biele štvorce, pandu, slimáka, čo som si sama nakreslila. Takéto obrázky sú lacnejšia záležitosť - špirály, súbežné kruhy, pruhy v rôznych smeroch. A neskôr kde - tu pridať červený, modrý alebo žltý útvar v čierno-bielom obrázku. Verím tomu, že to dieťa zaujme a bude to so záujmom sledovať. Keď som si robila prieskum hračiek, doplnkov v kontraste čierno-biela, bolo toho minimum. Za tie tri roky je obrovský nárast, omnoho lepšia ponuka. O význame kontrastu ČB farieb a ako sa vyvíja zrak dieťaťa som písala ešte počas dcérinho ,,čierno-bieleho obdobia".
Samozrejme Munari mobil by nemal chýbať. Ale Oliverka moc nezaujal. Až neskôr, aj to musel byť v pohybe, musela som mu doň brnkať, aby sa hýbal. Z ČB hračiek má rád hrkajúceho tigra, ktorý je z hrazdičky, mäkký malý vankúšik s kontrastnými slimákmi, a ešte hrkálky panda (dole na foto)
Vedeli ste ale, že bábätko nežmurká, resp. veľmi máličko ? Nájdite si tú chvíľu a sledujte očká bábätka. Ja som to tiež odpozorovala a potvrdil mi to aj článok, že to tak je. Dospelý mrkne 3-5 krát za sekundu, bábätko hľadí aj dlhú minútu, častokrát na jedno miesto. Myslím, že v takýchto momentoch by sme nemali bábätko moc vyrušovať. V Montessori prístupe sa veľa hovorí o tom, že dieťa nemá byť rušené, vytrhnuté, keď niečo robí alebo mu zasahovať svojimi otázkami do činnosti. Nech sa nám zdá jeho činnosť akákoľvek (samozrejme v rámci hraníc a život neohrozujúca), touto činnosťou niečo trénuje, zdokonaľuje, formuje sa jeho trpezlivosť a pracovné návyky. Preto, ak ho vyrušíte aj keď nechtiac, nečudujte sa jeho možno podráždenej reakcie.
Spánok
V 3. mesiaci sa troška zmenil jeho rytmus. Ak chcem dlhý spánok vyžaduje si to dlhšiu vychádzku, aby tvrdo zaspal. Potom ho môžem odstaviť a on spí aj dve hodiny ešte. Ak sa pýta spať a ja nemôžem ísť kočiarom, dám ho do postieľky, ale viac ako 45 minút nevydrží. Mám pocit a snažím sa to odpozorovať, že na jeho spánok vplýva denné svetlo. Všimla som si, že keď spí v kočiari a posunie sa mu čapica na oči, je zakrytí, má clonu, čiže mu do kočiara preniká čo najmenej svetla, vydrží spať dlhšie a je viac oddýchnutý. Znamená to, že spánok a svetlo, či už denné alebo z lampy, nejdú v našom prípade moc dohromady. Možno aj vaše bábätko potrebuje prítmie až tmu, aby lepšie spalo. Totižto spánkový hormón melatonín sa uvoľňuje najviac počas tmy. Pôsobením svetla sa jeho hladina znižuje, čo môže spôsobiť krátky, slabí alebo aj žiadny spánok. Takže, ak máte doma dieťa, ktoré sa ťažšie ukladá na spánok, hlavne ten nočný, možno pomôže nasledujúca rada. Skúste sa minimálne hodinu pred spaním v rámci svojich rituálov nastaviť na kľudový režim s minimom svetla. U malého bábätka prebaľovanie a obliekanie pri malej lampe s jemným svetlom, kojenie aj uspávanie za tmy... U väčšieho dieťaťa to isté: kojenie, či pitie mlieka z fľaše pri slabom až žiadnom svetle a aj čítať si pri malej lampičke. Po prečítaní hneď vypnúť a mojkať sa, zaspievať si uspávanku, už len po tme. Jednak sa začne ten hormón tvoriť a na druhej strane ich ani nič iné nerozptyluje. My to budeme praktizovať, tak som zvedavá, aké to bude mať výsledky.
Celotelový rozvoj
Nášho drobca nezaujímajú ani tak hračky ako pozorovanie tváre. Rád sa pozerá na tvár človeka. Takže máme hry s tvárou. Vyslovujeme slabiky, spievame, robíme grimasy a robíme s jazykom , smejeme sa, robíme zvuky ako pískanie, klopkanie kopýtok, ... to ho náramne baví, veľa sa smeje, je spokojný a snaží sa napodobovať. Teraz na konci 4.mesiaca začal vydávať zvuky.
Okrem tváre máme aj rečňovanky či pesničky, pri ktorých vykonávame nejaký pohyb. Napríklad pesnička Na zelenej lúke sedí zajac....kopkáme nožičkami. Alebo rečňovanka Šijem, šijem pomaličky, podaj mi to šidelenko Magdalenko, šic - točíme rúčkami okolo seba a na slovo šic pomaly, jemne rozpažíme. Najbližšie vám ich všetky spíšem.
Keď je už uvoľnený na chrbte, pretáčam ho na bruško. Ako som písala vyššie, Oliverko skoro dva mesiace spinkal ako Šípková Ruženka a trápilo ho dlhšie trávenie mlieka, takže na rozvoj pohybového aparátu nebolo moc priestoru. Ale veľmi sa snažíme to dobehnúť, cvičíme a hráme sa tak, aby to bolo prospešné. Spočiatku, keď bol pod hrazdičkou som mu hračku vešala na jednu alebo na druhú stranu. Mal tendenciu vytáčať hlavu len doprava, tak sme veľa polohovali. Ale v priebehu tretieho mesiaca, keď sa už viac rozpozeral, sa to upravilo a mne sa uľavilo. Odvtedy dávam hračku na stred, kúsok nad hrudníček, a ku konca mesiaca pomaly dvíham hračku vyššie, aby sa dočahoval. Jeho obľubená je hračka, na ktorej je dole tenký kruh s drobnými kvetinkami. Ľahko sa mu to chytá a vie sa s ňou zabaviť. Aby si uvedomoval aj nožičky, na látkovej hrazdičke má prichytenú aj hrkálkovú reťaz. Takže keď kopká, hrkoce. A samozrejme nesmie chýbať zrkadlo. V priebehu 4. mesiaca sleduje sám seba ale vidí tam aj druhých. Na upútanie využívam kontrastné prvky.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára